Sobre com anomenem a les coses: natura morta i bodegó

Publicado: 04/12/2007 en General

Lo de natura morta causa un cert malestar per les evocacions que produeix que no poden ser més desagradables .  Tanmateix quan es defineix com  “Gènere pictòric que té com a tema exclusiu objectes inanimats de diversa índole: fruita, flors, instruments de música, gerros, llibres, etc.  i no m’imagino perquè s’han de considerar els instruments o gerros com a quelcom natural i menys com a morts.  El terme  «bodegón» el trobem a l’any 1.599 en la testamentaria de Pantoja de la Cruz per a referirse a aquesta mena d’obres.  En el Tesoro de la lengua castellana y española, de Sebastián   de Covarrubias de 1611, apareixen els termes  «bodegón»  com a «sótano o portal baxo, dentro del qual está la bodega [a la que abans Covarrubias ha descrit com: cueva donde se guarda el vino], a donde el que no tiene que le guise la comida la halla allí aderezada y juntamente la bevida, de manera que sedixo de bodega», i  «bodegonero» que el defineix  com «Son los que tienen bodegón, que ordinariamente andan suzios y grassientos por lo que traen entre manos, y suelen ser gordos y floxones por la vida que tienen tan viciosa, a los quales comparamos los hombres, que parecen tener su talle». Això quadraria amb escenes de cuina com la d’Alejandro de Loarte, conservada en el Rijksmuseum d’Ámsterdam.  El terme  de «bodegón» el trobem en el tractat  Arte de la pintura (1649),  de Francisco de Pacheco, el sogre de Velazquez que defensa les obres del seu gendre dient «¿Pues qué? ¿Los bodegones no se deben estimar? Claro está que sí, si son pintados como mi yerno los pinta, alzándose con esa parte sin dexar lugar a otro, y merecen estimación grandísima; pues con estos principios y los retratos, de que hablaremos luego, halló la verdadera imitación del natural alentando los ánimos de muchos con su poderoso exemplo; con el cual me aventuré una vez, a agradar a un amigo, estando en Madrid, año 1625, y le pinté un lencerillo con dos figuras del natural,  flores y frutas y otros juguetes, que hoy tiene mi docto amigo Francisco de Rioja; y conseguí lo que bastó para que las demás cosas de mi mano pareciesen delante dél pintadas. Cuando las figuras tienen valentía, debuxo y colorido, y parecen vivas, y son iguales a las demás cosas del natural que se juntan en estas pinturas, que habemos dicho, traen sumo honor al artífice».  No sé quan comencen a pintar-se aquesta mena d’obres a Catalunya.   Finalment, una proposta,  si mirem  la definició de Paisatge [1696; del fr. paysage, íd.] ART Pintura, dibuix o gravat que representa un lloc natural o urbà, no es podria ampliar aquest terme al “paisatge domèstic” per  a substituir el de natures mortes?  

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